Gezond zwanger worden

Als je zwanger wilt worden, kan het vast geen kwaad om na te gaan hoe gezond jij eigenlijk leeft. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af of je wel gezond eet en of je rookt, drinkt of drugs gebruikt. Natuurlijk spelen er bij zwanger worden genoeg andere factoren mee, maar houd altijd in je achterhoofd dat jouw gezondheid ook van invloed is op de gezondheid van je kindje. Daarnaast kan je kindje, als je eenmaal zwanger bent, ook de vruchten plukken van vitamines en mineralen die het via jou binnenkrijgt. En zelfs als je probeert om zwanger te worden, kan het namelijk altijd zijn dat je al een paar weken zwanger bent zonder dat je dat pas in de gaten hebt.

In dit artikel vertellen wij je daarom alles over een gezonde leefstijl. Zo geven wij je antwoord op vragen als: ‘’Hoe ga ik om met alcohol en roken tijdens de zwangerschap’’, ‘’Wat kan ik het beste eten
als ik gezond zwanger wil worden?’’ en ‘’Welk voedsel kan ik beter links laten liggen?’’ Ook vertellen wij je iets over het verband tussen je gewicht en zwanger worden en geven wij je handige tips mee.

Wat gebruik ik niet als ik zwanger wil worden

Zoals je misschien al wel weet, kan drugsgebruik de kans op een gezonde zwangerschap negatief beïnvloeden. Zo is drugsgebruik niet alleen schadelijk voor je organen,  maar ook voor de foetus voor je ongeboren baby. Als je vriend/man regelmatig marihuana of hasj rookt, neemt de hoeveelheid zaadcellen af. De hoeveelheid is pas weer ‘normaal’ als hij met de drugs stopt. Daarnaast zijn drugs echt een libidokiller, omdat door drugs als hasj en marihuana zijn zin in sex kan afnemen.

Roken is niet alleen voor jou schadelijk, maar ook voor de gezondheid van je kindje. Zo kan roken de zuurstoftoevoer naar je kindje negatief belemmeren.  Je kindje kan daarnaast als gevolg van roken een laag geboortegewicht krijgen. Ook wordt de kans op complicaties tijdens de zwangerschap en bevalling aanzienlijk groter. Om die reden raden veel artsen hun patiënten om per direct te stoppen. 

Overmatig alcoholgebruik wordt door de meeste medici dan ook sterk afgeraden. Sommige artsen vinden dat een beperkt aantal glazen (ter ontspanning) kan, terwijl andere artsen er pertinent tegen zijn. De meeste artsen zijn het er wel over eens dat je cafeïne uit je leven moet bannen: zo verhoogt het je hartslag en is het schadelijk voor de ontwikkeling van je kindje. En vergeet niet dat cafeïne bijna overal in zit: het zit in cola, koffie, thee en chocolade.

Dokters en artsen raden overigens diëten en afvallen bij vrouwen die zwanger willen af. Maar als je bijvoorbeeld af moet vallen om zwanger te kunnen worden, is het een lastig verhaal. Raadpleeg daarom altijd een arts of diëtist om medische risico’s uit te schakelen.



Wat ik eet wel als ik zwanger wil worden?

Eiwitten

Eet tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk eiwitten. Je krijgt deze binnen door: (mager) vlees, vis en gevogelte. Probeer elke dag vier tot zes gram per dag te eten. Je lichaam heeft eiwitten nu, en veel ervan. Laat ook de noten en peulvruchten niet liggen: neem eens een handje geroosterde amandelen, cashewnoten of pinda’s. Ze bevatten namelijk een hoog vetgehalte, waardoor je minder de neiging hebt om buitensporig te gaan snoepen. Werk zo ook min mogelijk bewerkte ontbijtgranen naar binnen. Laat vooral de varianten die veel suiker bevatten en weinig voedingsvezels links liggen en verkies volkorenbrood, honing en zilvervliesrijst boven witbrood, suiker en witte rijst.

Groenten en fruit

Sla ook zoveel mogelijk groenten en fruit in, omdat je elke dag wel twee of drie stuks fruit kunt gebruiken.
De hoeveelheid groente die je nodig hebt verschilt volgens het Voedingscentrum per persoon.  Koop het in elk geval zoveel mogelijk vers in en stroom of wok je groenten eens voor de variatie: dat is niet alleen gezond, maar ook nog eens lekker! Vooral groene bladgroenten als: spinazie,  andijvie en boerenkool zijn uitermate geschikt om te eten. Oranje en gele groenten zitten vol met bètacaroteen (vitamine A), dat is volgens Apotheek Nederland goed voor ‘de voortplanting en ontwikkeling van een ongeboren baby.’ Als je  al in verwachting bent, kijk dan uit met het gebruik van grote hoeveelheden vitamine A, omdat dit de kans op een aangeboren afwijking bij je ongeboren kindje kan vergroten. Gebruik daarom, afhankelijk van je situatie, bij voorkeur geen vitamine A supplementen. Realiseer je wel dat multivitaminen normaal voedsel kunnen vervangen.

Appels kun je trouwens naar hartenlust eten, omdat deze volzitten met vitamine C, evenals citrusvruchten. Ook bessen als bramen, bosbessen, frambozen en aardbeien zijn ‘toegestaan’, omdat ze een krachtige antioxidant bevatten met een minimale hoeveelheid suiker. Ook het gebruik van olijfolie en advocado wordt aangeraden, omdat het goed is voor jouw organen en hersenen.

Foliumzuur

De American Pregnancy Agency, een wetenschappelijk zwangerschapsinstituut, raadt overigens zwangere vrouwen aan om prenatale vitamines als foliumzuur en andere benodigde B-vitamines te gebruiken. Door deze vitamines kun je de kans op  een open ruggetje verkleinen. Probeer in elk geval 400 microgram per dag binnen te krijgen. Een tabletje foliumzuur per dag (van de apotheek/drogist) is al vaak voldoende. Twijfel je over de juiste hoeveelheid? Schakel dan de hulp van je huisarts in.

Wat eet ik niet?

Houd suikerhoudende nacks als: taart, chocolade en ijs zoveel mogelijk buiten de deur. Natuurlijk zijn deze traktaties lekker en geven ze je eventjes veel energie, maar ze houden wel je bloedsuikerspiegel in tact. Als die ‘oververhit’ raakt, kun je een ‘suikerdip’ krijgen en daardoor kun jij je moe en futloos voelen. Pas dus op met deze zoetigheden!

Het ideale gewicht 

Probeer, als je zwanger wilt worden, je gewicht in toom te houden. Overgewicht- of ondergewicht kan er namelijk voor zorgen dat je niet of moeilijker in verwachting raakt. Vrouwen met ondergewicht hebben namelijk een grotere kans om baby’s met een lager geboortegewicht te krijgen. Daarentegen kampen vrouwen met overgewicht vaker met problemen rondom hun eisprong en krijgen ze vaker een miskraam. Ook is hun eisprong vaak onregelmatiger dan die van vrouwen met een gezond gewicht. Deze problemen komen vaak voort uit de aanmaak van vetcellen, die het oestrogeen hormoon kunnen stimuleren. Een of twee kilo per week zou al kunnen helpen om een beter gewicht te bereiken.

Je kunt je gewicht ‘checken’ door te kijken naar je Body Mass Index (BMI).  Dit is je gewicht in kilo’s, dat gedeeld is door het kwadraat van je lente in meters. Wanneer je BMI tussen de 19 en 25 ligt, heb je een gezond gewicht. Wanneer je BMI boven de 25 (overgewicht) of onder de 19 is (ondergewicht), doe je er goed aan om actie te ondernemen.
Probeer in elk geval, ondanks eventuele tegenslagen en moeilijkheden, te genieten van het proces om zwanger te worden. We wensen je dan ook heel veel succes met gezond zwanger worden én blijven. De kans op een gezonde baby wordt zo groter.