Voeding tijdens je zwangerschap

Een zwangerschap is bij uitstek het moment dat je kritisch gaat nadenken over je voeding. Dat je jezelf afvraagt; eet ik wel gezond? Want nu ben je niet langer alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor je kindje. Wat moet je nu wel eten en wat juist niet? In dit artikel zetten we alles voor je op een rijtje.

De schijf van vijf

Het Voedingscentrum zegt dat je juist tijdens je zwangerschap moet letten op de schijf van vijf. Door je aan de schijf van vijf te houden, krijg je bijna alle voedingsstoffen binnen. Voedingsstoffen zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Je kindje heeft al deze voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. Volgens het Voedingscentrum is het verstandig om veel te variëren, kies verspreid over de week bijvoorbeeld voor verschillende soorten groente en fruit. Zolang je dit advies volgt, hoef je ook niet voor twee te eten. Dat is helemaal niet nodig. Heb je toch honger? Neem dan gerust een volkoren boterham of een stuk fruit.

Wat moet je mijden?

Ten eerste is het belangrijk dat je niet te veel vitamine A binnenkrijgt. Dat zorgt er namelijk voor dat de kans op aangeboren afwijkingen toeneemt. Maar geen paniek, de kans dat je te veel vitamine A eet, is maar klein. Let er vooral op dat je niet te vaak lever(producten) eet of voedingssupplementen met vitamine A slikt.

Daarnaast is er ook een lijstje met etenswaren die je het beste helemaal kunt mijden tijdens je zwangerschap:

  • Rauw of gedroogd vlees
  • Gerookte vis uit de koeling
  • Rauw vis, schaal- en schelpdieren
  • Roofvissen zoals tonijn
  • Rauwe eieren
  • Zachte kaas zoals brie, wanneer dit is gemaakt van rauwe melk
  • Alcohol
  • Venkel- en anijsthee
  • Teveel cafeïne
  • Rauwe kiemgroente, zoals taugé

Voedingssupplementen?

Voedingssupplementen kunnen een goede aanvulling zijn op je voeding. Vooral wanneer je het lastig vindt om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden te komen. Bovendien heb je tijdens je zwangerschap een verhoogde behoefte aan sommige voedingsstoffen. Maar pas op; neem alleen voedingssupplementen die bedoeld zijn voor zwangere vrouwen. Zo voorkom je dat je per ongeluk de verkeerde, schadelijke stoffen binnenkrijgt.

Foliumzuur en omega-3

Tijdens je zwangerschap heb je bijvoorbeeld een verhoogde behoefte aan foliumzuur. Volgens het Voedingscentrum is het daarom verstandig om op tijd te beginnen met het slikken van foliumzuur supplementen. Klik hier voor meer informatie over foliumzuur.

Ook is omega-3 essentieel tijdens je zwangerschap. In de praktijk blijkt het voor veel mensen lastig om twee keer per week vette vis te eten. Ook dan is het slim om op tijd te beginnen met voedingssupplementen met daarin omega-3. Klik hier voor meer informatie over omega-3.

Goed eten tijdens je zwangerschap gaat dus vooral om een gezond voedingspatroon. Ook tijdens je zwangerschap kun je de schijf van vijf gewoon volgen, zolang je bepaalde voedingsstoffen maar mijdt. En mocht je het toch moeilijk vinden om gezond te eten, kun je de belangrijkste stoffen heel gemakkelijk uit voedingssupplementen halen.