Foliumzuur tijdens je zwangerschap

Dat foliumzuur belangrijk is voor vrouwen die zwanger willen worden, weet je waarschijnlijk al. Maar weet je ook waarom? Er wordt veel over de vitamine geschreven, maar wat zijn feiten en wat zijn fabels? Wij geven je graag antwoord op deze vragen.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur, oftewel vitamine B11, speelt een belangrijke rol in je lichaam. Zo ondersteunt het de aanmaak van rode en witte bloedcellen, en is het nodig voor de werking van je zenuwen. Volgens het Voedingscentrum is het vooral belangrijk voor zwangere vrouwen, omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling van het ongeboren kindje. Je lichaam kan foliumzuur niet zelf aanmaken en het verlaat je lichaam via de urine. Daarom moet je de vitamine opnemen uit voeding of uit supplementen.

Foliumzuur: voeding of supplement?

De vitamine is normaal gesproken aanwezig in groenten en volkoren producten. Echter krijgen veel mensen alsnog niet genoeg foliumzuur binnen. Wanneer je zwanger bent, of wil worden, is er al snel sprake van een tekort. Het Voedingscentrum heeft uitgerekend dat een zwangere vrouw dan vijftig bruine bonen of een halve kilo spruitjes moet eten. Vrijwel onmogelijk dus. Gelukkig bestaan er supplementen waardoor je extra foliumzuur kunt slikken.

Wil je meer weten over de symptomen en gevolgen van een foliumzuur tekort? Lees dan dit artikel: Foliumzuur tekort: wat betekent dat?

Of wil je meer weten over foliumzuur en voeding? Lees dan dit artikel.

Waarom zou je foliumzuur slikken?

Gezond eten en drinken houdt niet alleen jou, maar ook je ongeboren kindje gezond. Wanneer je zwanger wil worden, moet je dus goed voor jezelf zorgen. Daar hoort foliumzuur slikken bij. Zoals al eerder genoemd is het dus gezond voor je eigen lichaam en voor je baby. De vitamine verkleint de kans op geboorteafwijkingen zoals het neurale-buisdefect (NBD) of open ruggetje, een hazenlip en een open gehemelte.

Wil je weten of mannen ook foliumzuur moeten slikken? Lees dan dit artikel: Mannen en foliumzuur

Wanneer en hoeveel moet je slikken?

Het voedingscentrum raadt aan om dagelijks in ieder geval 400 tot 500 microgram foliumzuur te slikken. Het is verstandig om hier vier weken voor de mogelijke bevruchting mee te beginnen. Het kan namelijk even duren voordat de vitamine voldoende in je bloed is opgenomen. Na de tiende week van je zwangerschap heb je de supplementen niet meer nodig, je kunt dan volgens de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voeding eten. Soms duurt het wat langer voordat je zwanger bent, of weet je dat pas later. Dan is het geen probleem om foliumzuur te blijven slikken. “Zelfs als het maanden, een jaar of langer duurt om zwanger te worden. Zelfs bij maximaal 1000 microgram per dag is er geen risico op een teveel aan foliumzuur”, aldus het Voedingscentrum.

Kortom; wil je zwanger worden? Zorg dan dat je op tijd begint met het slikken van foliumzuurtabletten. Om zeker te weten dat je lichaam de supplementen goed opneemt, kies je het best voor een variant met vitamine B6 en B12. Het is zonder recept verkrijgbaar en je kunt hier online kopen.