Sporten tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent, verandert er veel in je lichaam. Sommige dingen kun je niet langer doen, omdat het niet veilig is voor je kindje, of omdat je dan teveel van je lichaam vraagt. Sporten is één van die dingen. Maar kun je eigenlijk gewoon blijven sporten tijdens je zwangerschap?

Het antwoord op die vraag is ja. Afhankelijk van wat je lichaam gewend is, kun je tijdens je zwangerschap gewoon blijven sporten. Het is zelfs goed voor je gezondheid om je conditie op peil te houden. Let er dan wel op dat je niet te intensief sport, dit kan slecht zijn voor je kindje. Een hartslag van 140 gedurende zo’n 40 minuten is perfect.

De beste sporten voor zwangere vrouwen

Tijdens je zwangerschap zijn er twee sporten die je prima kan blijven doen, zelfs tot in de laatste maanden. Dat zijn fietsen en zwemmen. Het grote voordeel van deze sporten is dat je jouw eigen lichaamsgewicht niet hoeft te dragen. Je kunt ook hardlopen of fitnessen, alleen vraagt dit al iets meer van je lichaam. Bij deze laatste twee is de kans op blessures dan ook wat groter, vooral naarmate je zwangerschap vordert.

Nog een goede sport tip tijdens je zwangerschap: train je schuine buikspieren. Deze spieren dragen voor een groot gedeelte je buik. Door deze goed te trainen kun je je buik optimaal ondersteunen.

Contactsporten?

Er zijn een aantal sporten waarbij je voorzichtig moet zijn. Dan zijn met name de contactsporten. Luister bij deze sporten goed naar je eigen lichaam. Voel jij je zelf nog prettig? Je kindje zit natuurlijk veilig verpakt in je buik, dus zal er niet snel last van hebben. Toch is het natuurlijk niet fijn als je valt of een duw tegen je buik krijgt.

Ook bij andere sporten met een hoog risico op vallen moet je voorzichtig zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld paardrijden. Ook hier is het goed om zelf de afweging te maken of het nog goed aanvoelt.

Duiken: absoluut vermijden

Duiken wordt absoluut afgeraden tijdens je zwangerschap. Zelfs als je niet heel diep duikt kan dit gevaarlijk zijn. Waarom? Er is een kans dat er luchtbelletjes in de placenta komen, waardoor de bloedtoevoer naar baby wordt afgesloten. Ook zijn er onderzoeken bekend waaruit blijkt dat, wanneer je duikt tijdens je zwangerschap, je kindje een grotere kans heeft op afwijkingen aan het hart en het skelet.

Sporten tijdens je zwangerschap is echt gezond, en kan veel voordelen hebben. Het belangrijkste is dat je goed naar je lichaam blijft luisteren. Vraag niet teveel van je lichaam en ga niet voorbij je grenzen. Dan kun je deze negen maanden gerust lekker blijven bewegen.